Een heerlijke nachtrust toegewenst!

7 tips voor een heerlijke nachtrust

Heb jij moeite met in slaap komen? Word je ’s nachts vaak wakker? Of ben jij vroeger wakker dan gepland? Dan kan dat leiden tot een slaaptekort. Je lichaam komt dan niet tot rust wat nodig is voor het herstel van je hart, je longen en een deel van je hersenen. En daarnaast komen minder hormonen vrij voor het  vernieuwen van je cellen en het aanmaken van antistoffen.

Dit zal een slaapverwekkende blog worden, dus je bent gewaarschuwd. De volgende tips zijn gebaseerd op eigen ervaringen én die van uitgeruste mensen die ik heb ontmoet.

Tip 1: Op een vaste tijd naar bed en op een vaste tijd opstaan. De beste slaap komt van een vast slaapritme. De interne klok van je lichaam wordt stabieler door routine. Vooral dezelfde tijd naar bed gaan is niet makkelijk. Nog even je mail checken of de TV aanzetten. Herkenbaar? En voordat je het weet is het alweer laat en duurt het even voordat je lichaam en geest weer tot rust komt.

Tip 2: Een slaapkamer is om in te slapen. Vaak wordt de slaapkamer voor van alles en nog wat gebruikt. Om te bellen, te mailen, te werken, TV te kijken etc. Begrijpelijk, maar niet ideaal voor een optimaal slaappatroon. Samenvattend: bed = slapen!

Tip 3: Neem een warme douche of warm bad. Als je richting je bed gaat, is het tijd om gas terug te nemen en je te ontspannen. Een warme douche of een warm bad kan daarbij helpen. Door je lichaam op te warmen krijgt je lichaam een signaal dat het veilig is om af te koelen. In de slaapstand wordt het lichaam namelijk enkele graden koeler en is de bloedsomloop voornamelijk gefocust op de organen.

Tip 4: Tussendoor alleen een power nap. Even een dutje doen kan verfrissend werken. Maar als je ’s nachts niet goed slaapt, kan dat verstorend werken. Daarom de tip om alleen een power nap tussendoor te doen. Dat is een korte slaap van 10-20 minuten. Hierdoor kom je niet terecht in de diepe slaap en kun je je wel weer opladen en je concentratie verbeteren. Hoe werkt het? Ga liggen op bed op de bank of in een stoel. Zet de wekker op 20 minuten of iets ruimer om in slaap te komen. Als de wekker gaat direct je bed uitkomen en niet de snooze knop indrukken natuurlijk.

Tip 5: Stekkers uit de elektrische apparaten in je slaapkamer. Geloof het of niet, alle elektrische apparaten geven straling af. En door deze straling, zeker dichtbij je hoofd, komen je hersenen niet tot rust. In het vorige e-zine had ik al de tip gegeven om je mobiele telefoon niet op het nachtkastje te laten liggen of gewoon op vliegtuigstand te zetten. Probeer ook de stroom van andere apparaten in je slaapkamer er vanaf te halen voordat je gaat slapen.

Tip 6: Pas op voor verborgen stimulerende middelen. De invloed van voeding op je slaap is groter dan je denkt. Ik richt me hier alleen op cafeïne. En dan niet alleen op de koffie. Wist je dat veel soorten thee, cola, energydranken en zelfs bepaalde flessen water cafeïne (of theïne) bevatten? Ook in een aantal medicijnen zit cafeïne verwerkt. Niet handig voor een goede nachtrust.

Tip 7: En als je hoofd tot nog vol zit, schrijf het op. Als het slapen even niet lukt omdat je nog teveel aan je hoofd hebt, zorg dan dat je pen en papier naast je bed hebt liggen. Schrijf alles op wat in je opkomt, schrijf je hoofd als het ware helemaal leeg. Je gedachten op papier zetten maakt het overzichtelijk en makkelijk te hanteren. Hierdoor creëer je ook rust in je hoofd.

Wil je nog meer tips om uitgerust wakker te worden? Vraag dan hier het Welterusten e-book aan.

Ik wens je een heerlijke nachtrust toe!

Laptop in bed            Cafeine                Powernap

By |2017-03-22T14:28:23+00:0022 april|Tips|

Leave A Comment