Eet jezelf uit je burn-out

Ik veronderstel dat jij weet dat wat jij eet invloed heeft op je gezondheid. Omdat lichaam en geest met elkaar vervlochten zijn, beïnvloedt wat jij eet uiteraard hoe jij je voelt. Klinkt logisch toch? Veel van mijn opgebrande cliënten, lijken dit echter nog niet te weten. Daarom schrijf ik je deze blog.

Herken je dit?

Een drukbezet leven zowel zakelijk als privé. Het ontbijt bestaat uit brood of crackers met beleg en koffie dan wel cornflakes met melk of yoghurt met muesli. ’s Middags brood met beleg, een soepje en een glas melk of karnemelk. ‘s Avonds aardappelen, rijst of pasta met groenten en vlees; wanneer je geen zin of tijd hebt om te koken een kant en klaar maaltijd van de supermarkt of een aan huis geleverde pizza. Als toetje een lekker zoet Campina puddinkje of vla. Voor de tv of pc het laatste lekkere kopje koffie of een Pickwick thee met een chocolaatje of iets dergelijks. In de auto op weg van werk naar huis en vice versa ligt er iets snoepbaars en een appel; die rijdt een paar dagen mee alvorens in de mond of vuilnisbak te verdwijnen. Uit een automaat wordt af en toe nog wat lekkers getrokken. Door de dag heen drink je koffie of zwarte thee, frisdrank, light drankjes, wijn en/of bier.

Herkenbaar?

Dit is het eetpatroon van de gemiddelde westerse mens, waaronder de Nederlander. Of je dit nu allemaal thuis eet en drinkt, in een bedrijfsrestaurant, een hotel of een meer of minder goed restaurant doet er eigenlijk niet toe. De kwaliteit van de ingrediënten is veelal dezelfde.

Hoe kun je in hemelsnaam verwachten dat je op dit dieet gezond blijft?

Het meest interessante werk, de meest fantastische partner, de leukste kinderen en de inspirerendste hobby’s kunnen niet voorkomen dat een ongezond eetpatroon uiteindelijk leidt tot in het beste geval burn-out en in het slechtste geval een ernstiger en zelfs chronische ziekte. Als jouw ongezonde dieet gekoppeld is aan ongezond, overbelastend, onbevredigend en/of ongewenst werk en/of huwelijk en/of lastige kinderen en/of je zit regelmatig niet lekker in je vel om welke reden dan ook en/of er gebeuren andere nare dingen in je leven, dan doet dit dieet jou uiteindelijk, in ieder geval fysiek, de das om.

Waarom? Omdat jij jouw lichaam niet de voedingsstoffen geeft die het nodig heeft om jou gezond en wel tot aan jouw levenseinde hier op aarde te kunnen dienen.

Een weg door het bos

Door alle bomen over gezond eten heen is het inderdaad best lastig om het bos te zien. Daarom heb ik voor je hieronder een beknopt overzicht gemaakt van wat in grote lijnen een aardig gezond dieet is. Of anders geredeneerd: met dit dieet eet je jezelf uit je burn-out.

Mocht je behoefte hebben aan professionele begeleiding om burn-out vrij, gezond en gelukkig te leven, weet je me te vinden.

Hele warme groet,

Arjen Luijendijk
Burn-out specialist

Een beknopt overzicht van een aardig gezond dieet

Eet veel, heel veel, verse, zelf gesneden groenten, fruit en kruiden. Niks geen kant en klaar eten meer uit winkel of fabriek. Dus ongeraffineerd voedsel tot je nemen. Bovenal gestoomd, snel gebakken en rauw. Als het even kan 50% van het eten rauw nuttigen. Alles BIO, ik herhaal BIO; net als je overgrootouders. Kruid je eten lekker met verse en gedroogde kruiden en zwarte peper. Gebruik steenzout, Himalaya zout of Keltisch zout in plaats van keukenzout en zeezout. Om te zoeten werk met koud geslingerde honing, rauwe suiker (rapadura), ahorn siroop of stevia druppels. Geen geraffineerde suikers meer noch wit noch bruine rietsuiker en zeker geen zoetjes, ook niet in de koffie. Gebruik nimmer meer margarine, niet op de boterham noch om te bakken. Drink noch eet ooit nog light producten, welke dan ook. Wel bio of bd* boter of ghee, liefst gemaakt van rauwe melk, very virgin olijfolie en kokosvet.

Als je niet vegan of vegetarisch wilt gaan eten, eet hoe dan ook nooit meer varkensvlees. Alleen een paar keer per week, als je niet zonder kunt, “grass fed meat” van bio of bd gehouden dieren of wild; max. 100 gram op een dag. Ga daarvoor naar de Groene Weg Slager of een boer waarvan je weet dat hij bio, bd en lief is voor z’n dieren. Dus niet van de supermarkt. Als je oh zo graag vis lust beperk je tot vette vis zoals makreel, haring, wilde zalm en wat forel. Vermijd schaal en schelpdieren in het algemeen.

Eet glutenvrije pasta en brood; soms speltbrood en -pasta. Zuurdesembrood heeft de voorkeur boven gistbrood. Glutenvrij helpt iedereen, je hoeft er geen merkbare allergie voor te hebben. Beleg je glutenvrije boterham met verse groente en groente-, bonen- dan wel zadenspread; zelfgemaakt of uit de bio-winkel. Nee, niet met vleeswaren.

Gebruik weinig azijn, liever citroen of limoen voor je dressing of om iets zuurder te maken. Drink groene thee, kruidenthee in plaats van veel zwarte thee, koffie, wijn of bier. Wees matig met zwarte thee, koffie en alcohol. Drink twee tot drie liter schoon water per dag. Voeg wat citroensap toe, dat is lekker verfrissend en helpt het lichaam om basisch te blijven. Geen geraffineerde suikers, dus geen frisdranken meer en zeker niet light. Helemaal geen lightproducten; welke dan ook.

Eet weinig eieren; je hebt eerder een overschot aan eiwitten dan een tekort. Er zitten voldoende proteïnes in groenten, noten en (gekiemde) zaden. Als je toch behoefte hebt aan eieren, neem biologisch dynamische eieren of die van een boer komen waar kippen echt buiten scharrelen. Wees überhaupt heel matig met zuivel (melk, kaas, yoghurt, karnemelk, vla, puddinkjes en zo). Geiten- of schapenkaas verteert makkelijker dan koeienkaas. Zie sowieso toe dat je alles van rauwe melk krijgt. Gepasteuriseerde zuivel, en dat is bijna alles, vindt je lijf niet je dat. Melk dus zuivel hebben wij mensen helemaal niet nodig; het is slechts een genoegen.

Voor je behoefte aan een verzadigd gevoel kook dan met rijst, gierst, quinoa, boekweit en haver. Zij zijn van nature glutenvrij. Pannenkoeken van boekweit en kastanjemeel zijn verrukkelijk. Als je trek hebt in zoet: gedroogde vijgen, dadels, rozijnen (ongezwafeld) en rijpe bananen. Wat noten en zaden een paar keer per week. Pinda’s zijn niet zo je dat; dit zijn geen noten maar peulvruchten en wie eet die nou rauw? Wat gekiemde zaden en boontjes. Sowieso behulpzaam voor de vertering om noten, granen, zaden en bonen te weken alvorens te eten. Noten 24 uur, granen 24 uur of langer hangt van de granen af, zaden 12 uur, bonen wel 3 tot 8 dagen. Bonen noch soja zijn een noodzakelijke vervanger van vlees. Beiden zijn zwaar verteerbaar en het lichaam heeft het niet nodig om gezond te blijven.

De sleutel ligt ’m bij: vers vers vers en BIO in plaats van kant en klaar uit pak, pot, zak, doos of diepvries. En bovenal…. gooi je magnetron het raam uit. Kook liefst op gas. Deze lijst is niet uitputtend, maar als je al deze wijzigingen aanbrengt in je dieet, help je je lichaam geweldig om gezond te kunnen blijven. En ja, het kan nog veel beter. Maar begin hier alvast mee. Dit is voor velen al een hele weg om te gaan.

Begin eraan als je leven en gezondheid je lief is, zou ik zeggen. Veel plezier.

Dan toch ook over suppletie

Met de huidige landbouw en de huidige leefstijl en -omstandigheden, gekoppeld aan de veronderstelling dat je vermoedelijk niet één liter bleekselderijsap plus 2 liter schoon bronwater per dag gaat drinken vervolgens 1 makreel, 2 kilo groene bio-kool, 5 bio-appelen, 5 bio-bananen, een kilo wilde bosbessen plus een pond dadels per dag gaat eten, is het voor de meeste mensen vandaag de dag onmogelijk levenslang gezond te blijven met alleen maar gezond eten; laat staan ongezond eten. Wil je dus verantwoordelijkheid nemen voor een levenslange gezondheid is het zaak om dagelijks te suppleren.

Wat ik zelf dagelijks neem om gezond te zijn en blijven is: vitamine D3 (10.000 IE), K2 (200 µg/) vitamine, C Ester (2 x 1000 mg), 2x daags smeer ik m’n onderrug, buik en benen in met magnesiumolie. Stijfheid in de onderrug en kramp in de benen ‘s nachts verdwenen als sneeuw voor de zon. Vervolgens OPC druivenpitextract (2 capsules per dag; met één per dag beginnen). Voor de Omega 3 neem ik één eetlepel lijnzaadolie door een smoothie of een salade. Ik neem geen krillolie meer omdat babypinguins daardoor niks meer te eten hebben. In de wintermaanden neem ik ook een goede multi. Eén keer per jaar doe ik een B12 kuur (www.vitamineb12ni.nu) en 60 dagen per jaar neem een goeie B-complex capsule.

Tot slot

Als je al ziek bent zijn er meer restricties en meer aanvullingen nodig. Dan dient het dieet en de suppletie helemaal toegespitst te worden op je ziektebeeld. Dan is het ook van belang om te detoxen om het te veel aan ballaststoffen af te voeren en het lichaam te helpen haar zelfhelende vermogen weer in optima forma terug te krijgen. Voor een voor jou passende analyse hiervoor werk ik samen met een aantal specialisten in dit vakgebied.

Nou ja, je weet het al: aarzel niet contact met me op te nemen.

By |2018-11-08T21:09:13+00:008 november|Burn-out, Burn-out Preventie, Energie, Gezondheid, Tips|

Leave A Comment